Wat is UGC?

Het zijn simpele video's, foto's en teksten die mensen maken over een product, activiteit of service in plaats van een bedrijf zelf. Mensen zullen altijd over dingen praten die ze leuk vinden, en dat op de juiste manier voor je merk gebruiken is de sleutel tot succes. Op deze pagina laten we de voordelen van Video UGC zien en hoe je het als bedrijf kunt inzetten.

TikTok
Instagram
 Facebook
Bol.com
 Website

De betekenis van UGC

User Generated Content (ook wel bekend als UGC of Consumer-generated content) is authentieke content specifiek over een bedrijf/merk, maar dan gemaakt door de consument.

Op deze manier is het geen overgeproduceerde content, maar daadwerkelijk content waarvoor mensen op social media zitten. Testimonials, reviews, unboxings, trends, "day in the life" en ga zo maar door! Het zijn allemaal type video’s waarin jouw product op een authentieke manier gepromoot kan worden.

DE WAARDE VAN UGC

De persoonlijke connectie die een persoon wel kan maken en een generieke advertentie niet, dat is de kracht van UGC en de statistieken onderbouwen dat! Deze twee artikelen laten met name zien hoe belangrijk UGC is voor bedrijven die streven naar innovatie.

  • Een studie uit 2021 van Tintup ondervond het volgende: “93% van de marketeers zijn het erover eens dat consumenten meer vertrouwen hebben in content gemaakt door klanten dan in content gemaakt door merken. Mensen vertrouwen mensen.”
  • En een rapport van Nosto ontdekte dat “79% van de mensen zegt dat UGC een grote invloed heeft op hun aankoopbeslissingen” en “Consumenten vinden UGC 9,8 keer impactvoller dan influencer-content bij het nemen van een aankoopbeslissing.”

Zowel consumenten als marketeers zijn het erover eens dat een gezicht voor je marketing het meest effectief is. Waar het bij influencers overduidelijk reclame is en vaak nep aanvoelt, bouw je met UGC echt een band van vertrouwen.

93%
van de marketeers zijn het erover eens dat consumenten meer vertrouwen hebben in content door consumenten dan content door merken.
Vrouw mengt met waterpoeder in glas.
9.8x
impactvoller dan influencer-content bij het nemen van een aankoopbeslissing.

Voorbeelden van UGC

Er zijn zoveel verschillende manieren waarop UGC kan worden ingezet voor een merk. Zo liet Sephora in een artikel weten dat ze een speciale Community Gallery hebben aangemaakt, een pagina vol met UGC-video’s waar klanten direct bij de video "the look" kunnen shoppen.

Maar ook op TikTok, Instagram en Facebook kun je UGC gebruiken om producten te verkopen, als organische post of trend. Steeds vaker wordt het echter ingezet als betaalde advertentie, omdat het beter presteert.
Hier zijn wat voorbeelden van hoe merken betaalde UGC via Hyred perfect voor hun doel hebben ingezet.

Recruitment

CSU

Als grootste schoonmaakbedrijf van Nederland kan het nogal een uitdaging zijn om op grote schaal nieuwe schoonmakers te werven. Door de creator te laten praten over hun ervaring bij CSU en subtiel de USP’s naar voren te brengen kun je je verhaal op een persoonlijke manier aan de kijker verkopen.

Inmiddels telt CSU 16.500 schoonmakers en kunnen we wel stellen dat persoonlijke marketing een fantastische bijdrage heeft geleverd.

Directe aankopen

AB lifestyle

Een ander goed voorbeeld waar UGC van Hyred echt zijn kracht laat zien, is bij direct response-aankopen. Niet eerder had AB Lifestyle in zo’n korte periode hun kosten per aankoop verlaagd, en dat alleen door UGC te implementeren.

De impact? Een lagere CPM, een hogere CTR, een lagere CPC en, toch wel het belangrijkste, de kosten per aankoop zijn gedaald met 66%, waardoor ze voor hetzelfde advertentiebudget drie keer zoveel aankopen hebben gerealiseerd!
Trends / Awareness

Kneipp

Al sinds 1891 bestaat Kneipp, een waar begrip op de Europese markt als het gaat om welzijnsproducten. Door creators UGC-video's over trends, sketches en lifehacks te laten maken en daar het merk op een logische manier aan te koppelen, creëer je content waar ook mensen buiten je doelgroep zich aan kunnen relateren en die ze leuk vinden. Perfect voor naamsbekendheid en awareness.

BETAALDE UGC VS
ONBETAALDE UGC

In een droomscenario heb je als bedrijf duizenden klanten die gratis een leuke video van jouw merk op social media posten, oftewel onbetaalde UGC. Maar in de realiteit gebeurt dit niet.

Op social media zie je namelijk alleen de “goede UGC” van bedrijven zoals CeraVe, Gymshark of een gigant zoals McDonalds. Voor de duizenden video’s die mensen gratis voor ze maken, gaan er maar een paar echt viraal.

Je kunt er dus voor kiezen om je huidige klantenbestand op te trommelen en te belonen voor het maken van content, maar je zult merken dat:

  • Slechts een handjevol daadwerkelijk geïnteresseerd is.
  • De video’s vaak van te lage camerakwaliteit zijn.
  • De video’s inhoudelijk slecht te volgen zijn.
  • Het geheel totaal niet aansluit bij de branding van je bedrijf.

Want ja, ook UGC kun je subtiel branden, en dat is waarom zelfs de grootste bedrijven die al bakken met onbetaalde UGC krijgen, alsnog betaalde UGC gebruiken voor hun marketingcampagnes.

Betaalde UGC biedt je als merk namelijk zelf invloed. Zo kun je bepalen welk concept ter sprake komt, wat de structuur van de video is en ervoor zorgen dat het visueel boeiend blijft.

Op deze manier behoud je de authenticiteit van user-generated content, maar is het geoptimaliseerd voor het subtiel promoten van je product, activiteit of dienst.

Social media influencer met gezondheidsproducten.

HOE VIND JE CREATORS
DIE BIJ JOUW MERK PASSEN?

Inmiddels zijn er meer dan 1200 gescreende UGC-creators aangemeld bij Hyred, een platform waar merkeigenaren zoals jij gemakkelijk UGC-creators kunnen vinden. Plaats je taak, ontvang sollicitaties en kies zelf de creator waarmee jij wilt samenwerken.

Start UGC campagne
Populaire Nederlandse en Belgische makers met hoge beoordelingen.