Wat is een Content Creator en hoe wordt je er een?

Yannick
24 oktober

Met een telefoon en social media vindt iedereen zich na één druk op de “upload-knop” al een Content Creator, maar na één keer tegen een bal getrapt te hebben, ben je ook geen voetballer, toch?

En nee, het heeft niks met bekendheid te maken. Natuurlijk, influencers met een grote following zijn ook Content Creators, maar je kunt daadwerkelijk een Content Creator worden, zelfstandig of voor een bedrijf, zonder beroemd te zijn.

In dit artikel geven we uitleg, tips en informatie over content creatie, fulltime of als side hustle. Dit artikel is samengesteld met de input van meer dan 1000 UGC content creators die zich hebben aangemeld bij Hyred.

Inhoud

Wat is een Content Creator?

Een content creator is iemand die ideeën voor onder andere video’s, blogs, foto’s bedenkt en deze creëert zodat de doelgroep dit kan consumeren. Denk aan entertainment, nuttige, educatieve, geschreven, visuele, auditieve of marketing gerelateerde content.

Contenttypes: video's, blogs, foto's, podcasts, infographics.

Wat wordt er verwacht van een Content Creator?

Als content creator kun je verantwoordelijk zijn voor social media, video’s, afbeeldingen, blogs, podcasts, advertenties en ga zo maar door. De verantwoordelijkheden van deze taken verschillen onderling natuurlijk maar verwachting kunnen dus als volgt zijn:

  • Concepten bedenken: Creatieve ideeën ontwikkelen en trends omzetten in nieuwe content die past bij de doelgroep.
  • Projecten managen: Contentplannen beheren van begin tot eind, deadlines bewaken en samenwerken met teams.
  • Brand-checks: Zorgen dat content consistent is met de merkidentiteit, inclusief tone of voice en visuele stijl.
  • Research: Onderzoeken van trends, de doelgroep en data om relevante en boeiende content te creëren.
  • Copywriting: Het schrijven van pakkende teksten voor blogs, social media posts, en scripts.
  • Design & Opmaak: Basisontwerpen maken voor visuele content, zoals afbeeldingen en lay-outs.
  • Videografie: Video’s maken voor platforms als Instagram en YouTube, met een goed oog voor beeld en geluid.
  • Editen: Bewerken van video’s en afbeeldingen met tools zoals Adobe Premiere Pro of Canva.
  • Promotie: Content verspreiden via social media, SEO en betaalde campagnes om zo veel mogelijk bereik te genereren.

Welke kansen zijn er als content creator?

Als content creator zijn er verschillende routes die je kunt nemen, afhankelijk van wat je zoekt in je carrière. Wil je stabiliteit, variatie, of liever maximale vrijheid? Hieronder vind je de belangrijkste opties met hun voor- en nadelen.

1: Agencies

Bij agencies werk je vaak aan projecten voor meerdere merken, wat zorgt voor diversiteit in je werk. Je werkt samen met creatieve teams om campagnes en contentstrategieën te ontwikkelen.

Voordeel: Je hebt een constante stroom aan werk en een vast inkomen.
Nadeel: Je hebt minder creatieve vrijheid omdat je vaak strikt de merkrichtlijnen moet volgen.

2: In-House Teams

Als je voor een enkel merk werkt, maak je onderdeel uit van een intern team dat zich volledig richt op het opbouwen van de merkidentiteit.

Voordeel: Je raakt diep betrokken bij het merk en kunt op de lange termijn doorgroeien binnen het bedrijf.
Nadeel: Er is minder variatie, omdat je je volledig richt op de contentstrategie van één merk.

3: Freelancer

Als freelancer heb je de vrijheid om te werken aan projecten die jij kiest en je tijd volledig zelf in te delen.

Voordeel: Je hebt maximale flexibiliteit en volledige controle over je projecten.
Nadeel: Je inkomen kan wisselend zijn, en je moet alle aspecten van je bedrijf zelf managen.

Selectie van producten en video's op Hyred platform.

4: UGC Content Creator

Via platforms zoals Hyred kun je als UGC creator samenwerken met bekende merken en betaald worden voor je content, zonder dat je duizenden volgers nodig hebt.

Voordeel: Je komt in contact met topmerken voor betaalde UGC-opdrachten.
Nadeel: platformen pakken een kleine fee om jouw te connecten met bedrijven.

Verschillende type content creators

  • Influencers: De zogenaamde celebrities van social media, die dankzij hun content een enorme following hebben gecreëerd.
  • Bloggers: Schrijvers met een eigen website, waar ze long-form content delen in de vorm van tekst en afbeeldingen.
  • Vloggers: Videomakers, met name actief op YouTube, die hun dagelijks leven filmen en delen op social media. Enzo Knol wordt vaak gezien als de grondlegger hiervan in Nederland.
  • UGC Creators: Makers van content voor merken zonder de noodzaak van een grote volgersbasis.
  • Streamers: voornamelijk gamers die voor een live-publiek game content maken, vanwege live-chat interacties zijn de communities enorm hecht.
  • Creative Strategist: De persoon achter de schermen die contentstrategieën bedenkt om resultaatgericht te werken. Een Creative Strategist creëert niet direct de content, maar is cruciaal voor het succes van contentcampagnes, vooral binnen bedrijven die actief zijn op social media.

Of je nu net begint of al een grote volgers basis hebt, User Generated Content (UGC) is een format waar alle content creators mee te maken hebben. Kijk bijvoorbeeld naar Monica Geuze, die in 2024 de crispy sushi sandwich van Rolling Sushi compleet viral liet gaan door een simpele UGC-video op TikTok.

@monicageuze

CANT STOP WONT STOP @Rollingsushi

♬ origineel geluid – Monica Geuze

Heb je een opleiding nodig als Content Creator?

Om eerlijk te zijn, is er niet één vast pad om content creator te worden. Hoewel agencies, marketingbureaus, of posities binnen een bedrijf vaak een diploma waarderen zoals:

  • Communicatie en Multimedia Design (HBO)
  • Creative Business (HBO)
  • Mediavormgever (MBO)
  • Marketing en Communicatie (MBO)

is dit zeker niet de enige manier om een voet tussen de deur te krijgen binnen de content creatie.

In de creatieve sector draait het vooral om het opbouwen van een portfolio en de bereidheid om zelf nieuwe vaardigheden en kennis te ontwikkelen. Of je nu blogs wilt schrijven of social media content wilt maken, het gaat erom dat je blijft leren en je talenten blijft ontwikkelen.

Iedereen heeft een andere weg te bewandelen, en er is geen goed of fout. Een van de gemakkelijkste manieren om als content creator aan de slag te gaan, is door User Generated Content (UGC) te maken. Bij Hyred kun je zonder online volgers of ervaring direct beginnen en samenwerken met bedrijven. Maak een gratis account aan en start vandaag nog!

Videominiaturen met creatieve concepten en aanpassingen.

Hoe wordt je een Social Media Content Creator?

De meeste content creators leren zichzelf alles aan. Het vraagt motivatie, doorzettingsvermogen en soms een beetje geluk om succesvol te worden.

Na gesprekken met onze beste UGC creators, die Hyred als hun opstapje gebruikten, heb ik enkele stappen samengesteld die de basis vormen voor een succesvolle carrière als content creator.

Stap 1: Vind Je Niche

Een niche kiezen helpt je om gericht te werken. Waar ligt je passie? Mode, gaming, fitness, financiën? Kies een onderwerp waar je enthousiast over bent, want dat zal je helpen om een publiek aan te trekken dat in hetzelfde geïnteresseerd is.

Zo is Pieter Valley begonnen als iemand die sketches maakt, van cringey maar relateerbare situaties. Ook hij wijkt eens af van zijn content, maar de rode draad blijft hetzelfde.

@pietervalley

Die handrem moet even gesmeerd worden 💀 #date #hypemeup ad

♬ origineel geluid – Pieter Valley

Stap 2: Bouw Je Persoonlijke Merk

Wie ben je en wat wil je laten zien, in het kort is dat je personal branding, vraag aan jezelf het volgende:

  • Hoe val jij op?
  • Wat maakt jouw content anders dan de rest?
  • Is je content herkenbaar en als je heel kritisch bent, zou je het zelf wel willen kijken?

Je persoonlijke merk is wat jouw content uniek maakt. Dit kan gaan over iets simpels zoals een bepaalde kleur, maar ook over muziek, taalgebruik, of de manier waarop je je content bewerkt.

Over editing gesproken, een Nederlandse content creator die dat zijn volledige branding heeft gemaakt is Jurrien Hendrix, zijn video’s hebben altijd een verrassend element en sluiten af met zijn welbekend glimlach wanneer hij je in de maling heeft genomen.

 
 
 
 
 
Dit bericht op Instagram bekijken
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Jur – Jurrien (@jurrienhendrikx)

Stap 3: Kies Het Juiste Platform, maar gebruik alle platformen

Tegenwoordig draait de keuze vooral om long-form of short-form content. Als je je richt op long-form content, zoals uitgebreide video’s of vlogs, dan zijn platforms zoals YouTube en Instagram ideaal. Voor short-form content zijn platforms zoals TikTok perfect.

Het is echter belangrijk om, wanneer je long-form content maakt, alle sociale media te benutten. Gebruik je short-form content (zoals TikTok-video’s of Instagram Reels) om je langere video’s en andere diepgaande content te promoten en een breder publiek te bereiken.

Producten: kleding, crème en een fles bier.

Stap 4: Maak Consistent en Kwalitatieve Content

Zorg dat je dagelijks bezig bent met het consumeren van content binnen je niche; dit is waarschijnlijk al iets wat je interessant vindt. Daarnaast is het slim om een combinatie te maken van evergreen content—content die je altijd kunt posten, ongeacht trends—en daarnaast ruimte te laten om in te spelen op actuele trends.

Het is makkelijk om enthousiast te beginnen wanneer je vol motivatie zit, maar zonder een goed plan raak je snel uitgeput en ontstaat er een yo-yo-effect.

Op deze manier zit je nooit zonder ideeën, en blijf je consistent. Want uiteindelijk is consistentie de sleutel tot succes.

Stap 5: Beginnen en netwerken

Het klinkt misschien cliché, maar de meeste content creator-dromen sneuvelen door een gebrek aan commitment. Veel mensen zijn bang voor wat anderen van hun content zullen vinden, of nog erger: ze durven nooit echt te beginnen door die angst.

Daarom is het belangrijk om jezelf te omringen met gelijkgestemden die dezelfde passie delen. Help elkaar vooruit en moedig elkaar aan. Dit geeft je het vertrouwen om door te zetten en je creaties met de wereld te delen.

Conclusie

Content creatie kun je niet over één kam scheren. Of je nu begint uit passie als hobby en uiteindelijk influencer wordt, of er een serieuze carrière van wilt maken als blogger, creative strategist, of account manager—er zijn talloze mogelijkheden.

Content creatie is voor iedereen, of je nu in de spotlights wilt staan of liever achter de schermen werkt om resultaat te boeken. Overal om ons heen consumeren we content, van social media tot e-boeken, en zelfs deze blog die je nu leest.

Hyred UGC creator worden?

Meld je aan, upload een pitchvideo en soliciteer voor taken!

Hyred logo wit