UGC AL VANAF €59 / VIDEO

Wat is User Generated Content? (UGC)

User Generated Content (UGC) betekent letterlijk: door de gebruiker gemaakte content. Het is in principe een vorm van content waarbij gebruikers tekst, video's of foto's maken rondom je product of dienst. Deze content wordt vaak op sociale media geplaatst door de gebruikers. UGC begint steeds meer terrein te winnen in de marketingwereld als actieve contentmaker. Klanten worden hierdoor zelf contentmakers voor de ondernemer. Met name de opkomst van TikTok, Instagram Reels en YouTube Shorts heeft ervoor gezorgd dat User Generated Content op alle socialemediaplatforms erg populair is.

Betekenis van User Generated Content

Door de grote populariteit van sociale media en het dagelijkse gebruik ervan, komt het vanzelf voor dat jouw klanten vaak iets vertellen over je organisatie, merk of product (via sociale media!). Dat vertellen ze dan aan familie, vrienden en hun netwerk. Voor bedrijven is deze User Generated Content van enorm belang, het is in essentie gratis exposure. Daarbij is het natuurlijk veel geloofwaardiger wanneer een klant positief is over jouw product of dienst, dan dat je zelf als bedrijf vertelt dat je product of dienst geweldig is. User Generated Content heeft dus een positieve invloed op de geloofwaardigheid en het imago van jouw bedrijf. De meest succesvolle UGC focust niet zozeer op de promotie van het merk in zijn geheel, maar op de individuele producten/diensten en de voordelen daarvan. Over het algemeen praten we over drie hoofdcategorieën van User Generated Content: User Moment Content, social proof en crowdsourcing.

Social proof

In principe geeft de gebruiker bij social proof een oordeel over je product, dienst of zelfs de ervaring met je bedrijf in het algemeen. Social proof wordt gezien als krachtige marketing, omdat de content creator zichzelf eerst 'koppelt' aan de consument, bijvoorbeeld omdat ze in een soortgelijke situatie zitten. Dit noem je ook wel 'peer recommendations'. Er zijn verschillende soorten social proof:

1. Reviews – De oude bekende 'review' wordt het meest gebruikt. Dit is een evaluatie over je product of dienst door de gebruiker. Een review kan positief, neutraal of zelfs negatief zijn. Dit zorgt voor extra vertrouwen vanuit de consument, want die gaat ervan uit dat de creator zijn eerlijke en ongezouten mening geeft.

2. Vergelijkingen – Hierbij vergelijkt de creator verschillende producten en evalueert hij of zij deze. Dit kan een uitgelezen mogelijkheid zijn om je dienst of product boven de concurrentie te plaatsen.

3. Recommendations – Bij een recommendation beveelt de gebruiker het product aan anderen aan. Het is eerder een 'spontaan' stukje content, ontstaan uit het enthousiasme van de gebruiker na het gebruiken van het product of de dienst. De creator spoort hierbij zijn of haar netwerk dus nadrukkelijk aan om het product of de dienst ook aan te schaffen.

User Moment Content

User Moment Content ontstaat uit gebruiksmomenten van het product of de dienst. Vervolgens wordt dit dan op sociale media geplaatst. Dit kan content zijn waarbij het product centraal staat, zoals een unboxing video. Het kan echter ook voorkomen dat het product of de dienst zich wat meer op de achtergrond bevindt. Content die dus eigenlijk ergens anders over gaat, maar waar het product of de dienst dan in voorkomt of af en toe gebruikt wordt. Dit type content scoort met name goed in geloofwaardigheid, omdat het niet lijkt alsof het stuk content is gemaakt met als doel om jouw product of dienst te promoten. Merken die de content van gebruikers zelf in hun eigen communicatie en advertenties gebruiken, worden als geloofwaardiger gezien, omdat de consument berichten van gebruikers natuurlijk eerder vertrouwt dan die van het bedrijf zelf.

Crowdsourcing

Crowdsourcing kan worden toegepast wanneer je gebruikers wilt stimuleren om een bijdrage te leveren aan User Generated Content. Het is dus mogelijk om je klanten aan te sporen zich in te zetten in het contentproces, bijvoorbeeld tegen een beloning. Denk aan een wedstrijd houden waarbij gebruikers zelf content online moeten zetten met of van je dienst of product. Je zorgt ervoor dat gebruikers betrokken raken bij je merk, waardoor je merk vanzelf steeds vertrouwder voelt voor de gebruiker. Een ander goed voorbeeld van crowdsourcing is het maken van een eigen Snapchat-filter of TikTok sound.

Voordelen van User Generated Content als marketing strategie

Steeds meer bedrijven zetten actief UGC in bij het uitvoeren van hun marketingstrategie. Dit is natuurlijk niet zomaar; er zijn een aantal belangrijke voordelen bij het gebruiken van User Generated Content.

Authentieke uitstraling

Wanneer klanten User Generated Content zien, komt dat authentieker over dan wanneer het merk zelf content maakt. Voorbeeld: De UGC-berichten van Starbucks doen het bijvoorbeeld 61% beter dan de branded content van het bedrijf zelf. Authenticiteit = Betere ROI.

Vertrouwen in het merk

Of het nu over producten, services of een ervaring gaat, een consument wil weten wat hij of zij krijgt voordat ze overgaan tot een aankoop. Bij een restaurant kijk je eerst op TripAdvisor, en bij een bioscoopfilm kijk je eerst even op IMDb. De 'key' is hierbij de ervaring van voorgangers. Wat het bedrijf zelf zegt of belooft is minder relevant. Vandaar dus ook dat User Generated Content meer vertrouwen wekt bij de consument.

Aankoopbeslissingen van de consument beïnvloeden

User Generated Content hoeft niet alleen te helpen bij het overtuigen van een consument om je product aan te schaffen. Je kunt de consument ook nog verder sturen in wat ze moeten aanschaffen. Denk hierbij aan het verhogen van de orderwaarde of het kwijtraken van niet verkochte voorraad. UGC kan voor ontzettend veel verschillende doeleinden worden toegepast.

User Generated Content gebruiken in je marketing strategie

Het gebruik van User Generated Content klinkt ontzettend voordelig en effectief, maar hoe maak je hier gebruik van? Als beginnende brand is het natuurlijk niet vanzelfsprekend dat je bakken met content toegestuurd krijgt van je eerste paar klanten. Hier komt Hyred te pas, bij Hyred kun je het genereren van User Generated Content kickstarten, zelfs als je een beginnende brand bent. Wij bieden een platform waar je gemakkelijk toegang krijgt tot een breed scala aan content creators die gespecialiseerd zijn in het maken van authentieke, overtuigende UGC voor je merk. Met prijzen die starten vanaf €59 en opties voor verschillende videolengtes en aanvullende diensten zoals scriptwriting en video editing, kun je de content volledig afstemmen op de behoeften van jouw merk. Bovendien bieden wij een 180-dagen annuleringsgarantie, waardoor je de vrijheid hebt om je opdracht te annuleren als je niet de perfecte match vindt. Dit geeft je de flexibiliteit om UGC te verkennen zonder risico. Door samen te werken met Hyred, kun je de kracht van UGC benutten om de zichtbaarheid en geloofwaardigheid van je merk te vergroten, zelfs als je nog in de beginfase zit.